Rozhledna Vinice v Úvalech

Rozhledna Vinice je již trvale otevřena!

Ve spolupráci s městem Úvaly jsme 30. dubna 2015 otevřeli rozhlednu Vinice do pravidelného provozu. Užijte si výhled na Úvaly, Polabskou nížinu a za dobrého počasí i na Krkonoše a další krásy naší země každý den od 8:00 do 20:00.

Cesta na rozhlednu je značena šipkami od základní školy v Úvalech a jednáme s KČT o vyznačení turistické značky od nádraží a dále.

rozhledna Vinice

Trocha historie úvalské rozhledny

Blízko vrcholu kopce Vinice nad Úvaly stojí od roku 2013 stojí ocelová rozhledna s vnitřním točitým schodištěm. Za nápad postavit ji, vděčíme Petru Petržílkovi (ČSSD), který u mobilního operátora prosadil nahrazení původní dočasné základové stanice právě touto stavbou.

Celková výška rozhledny je 31,2 m a je z ní krásný výhled do Polabí a dál a na město Úvaly.

Bohužel po stavbě rozhledny nastalo období, kdy se vedení města nebylo schopno dohodnout s mobilním operátorem o podmínkách provozu. Rozheldna tak byla zavřená, a jen díky častým dírám v plotě se na ni dalo nelegálně vylézt.

Slavnostní otevření do dočasného provozu náš spolek PRO Úvaly uskutečnil  6. září 2014 v 15:00. Za první víkend dorazilo okolo 150 návštěvníků. Kdo to nestihl, mohl využít ještě jednoho víkendu 27.-.28. září 2014. Dohromady tak bylo na úvalské rozhledně přes 200 zájemců.

A konečně, díky Janu Černému (PRO Úvaly) se podařilo mezi městem a mobilním operátorem dohodnout oboustranně akceptovatelné podmínky a rozhledna byla 30. dubna 2015 otevřena do každodenního provozu.

Kudy na úvalskou rozhlednu

Popis cesty k rozhledně od úvalského náměstí

Začínáme na úvalském náměstí Arnošta z Pardubic před Základní školou.

1. Obejděte novorenesanční budovu ZŠ zleva, pokračujte cestou z mírného kopce tak, abyste školu měli vpravo a kostel vlevo.
  2. Uvidíte lávku přes Výmolu. Překonejte po ní potok a pokračujte vyšlapanou pěšinou podél potoka.
  3. Pěšina Vás přivede do Podhájí. Pěšina pokračuje doleva podél Výmoly, Vy se však vydáte přímo do prudkého kopce po široké cestě, která je lemována lipami. Nalevo uvidíte mezi stromy několik rodinných domů.
  4. Cesta vede do prudkého kopce, minete několik odboček vlevo i vpravo, těmi se nenechte zmást.
  5. Dorazíte až na místo, kde hlavní cesta odbočuje mírným kopcem doleva, zatímco přímo do prudkého kopce pokračuje pěšina. Pokud máte dost sil, pěšina přímo Vás zavede rovnou k rozhledně, ale ten kopec je opravdu prudký. Lepší je se stále držet hlavní cesty, tedy odbočit vlevo do mírného kopce.
  6. Zanedlouho i mírný kopec končí a dospějete na rozcestí u „lesního hřiště“. Zahněte vpravo, směrem na lesní hřiště, ale těsně před hřištěm opět uhněte doprava, tak byste mířili směrem k poli, které už před Vámi asi 20 metrů prosvítá mezi stromy.
  7. Držte se vyšlapané cesty směrem k poli a jakmile vyjdete z lesa, vidíte rozhlednu už přímo před sebou. Pokud ne, tak jste buď někde zabloudili, nebo je taková mlha, že by z rozhledny stejně nebylo nic vidět. 🙂
Promo video k otevření rozhledny