Podle původních plánů měl již více než měsíc běžet parkovací systém v okolí úvalského nádraží. Start systému je odsunut, ale podle informací z webu města se na některých částech projektu stále pracuje.
Stále není jasné, proč musí být systém zaveden
O tom, že v okolí nádraží parkuje asi 250 aut víme. Že tato situace není příjemná obyvatelům dotčených ulic víme také. Proč se zavádí zóna však přesně nevíme. Průjezdnost pro hasiče zóny patrně nezlepší (ulice je stejně široká a pokud tam bude parkovat o něco méně aut, prostor pro průjezd bude stejný). Pan starosta zkoušel použít tento argument na zasedání zastupitelstva, ale přítomní občané mu jej vyvrátili. Zóny zavádí města kvůli tomu, aby nezajíždělo do jejich center tolik aut. Vzhledem k velikosti zón v Úvalech však počet aut bude stejný a přesunou se za hranici zóny. Nebyl předložen žádný odhad, o kolik méně přijede aut k nádraží. Město by se mělo rozhodovat podle relevantních podkladů – a pokud už současnou situaci nazýváme problémem, měli bychom vědět co se asi stane, pokud zavedu nějaká opatření.
Náklady stoupají a celkovou sumu neznáme
Při jarním představení systému zón na webu města a Facebooku bylo napsáno, že systém bude stát 600 tisíc Kč za rok. Pak byl start systému odložen a během léta a podzimu rada města rozjela zakázky, které vycházejí na úplně jiná čísla. 5 ks parkovacích automatů za 1,2 mil. Kč, parkovací závora na parkoviště u nádraží za 0,5 mil. Kč a 6 panelů, které budou oznamovat volnou kapacitu parkoviště u nádraží za 60 tisíc Kč., 2 čtečky registračních značek za 570 tisíc Kč. Dále pak software a IT podpora na 5 let za 820 tisíc Kč. Celkově tedy se jedná 2,66 mil. Kč. V této sumě není zahrnuto samotné značení zón, a hlavně posílení městské policie. Všechno to bude stát další stovky tisíc ročně. Bude to právě městská policie, která bude muset se čtečkami registračních značek 3x denně projet / projít celou zónu a bude na to potřebovat další strážníky. Na avizované náklady 600 tisíc za rok, které uváděl starosta města na sociálních sítích se určitě nedostaneme.
Občas slyšíme, že kritizujeme a nic neděláme. Ale my děláme, navrhujeme alternativy a kupodivu nejsou tak rozdílné od návrhů vedení města. My chceme přednostně posílit autobusy na nádraží. Zastávky je potřeba posunout blíže k lidem a zahustit interval autobusů, především z Radlické čtvrti a ze severu města. Pro desítky lidí by mohlo být alternativou jezdit na nádraží na kole či elektrokole a mít je kde bezpečně uložit. Až na závěr bychom přistupovali k represi – parkovacím zónám, pokud by k tomu byl důvod.
Pojďme to tedy udělat jinak a ušetřené (nemalé) peníze investujme do nových autobusových zastávek a chodníků k nim, zabezpečeného parkování pro kola. Občanům v ulicích kolem nádraží lze pomoci intenzivnějším dohledem městské policie, vyznačením konkrétních parkovacích míst a možností odtahů aut řidičů, kteří nebudou parkovat podle předpisů. Ale především, namísto budování zbytečné parkovací zóny investujme peníze do bahnitých ulic nejen u nádraží.
Jan Černý, Jaromír Gloc, Jiří Vomáčka, Zdenka Havránková, Naďa Kouklová