IMG_1337Již nějakou dobu otravuje obyvatele Úval a především ty, co bydlí u železničního přejezdu nové závory a jejich hlasité cinkání. Podíval jsem se proto nastavení hlasitosti cinkání – výstrahy na zoubek. Nejdřív, co říká norma: ve vzdálenosti 7 m od přejezdu má být hlasitost výstrahy 60 – 80 dB. V případě, že zařízení umožňuje automatickou korekci hlasitosti, má být hlasitost větší o 15 dB než je hluk pozadí. Nemám přesné znění normy, takže nevím, zda musí výstraha přejezdu splňovat obě podmínky najednou nebo jen jednu z nich. Bohužel není přesně definováno, jak se měří pozadí (pozadí u přejezdu velmi ovlivňují projíždějící auta).  V současné době to vypadá, že úvalský přejezd není vybaven automatickou korekcí. Mám ověřeno, že tento hluk – cinkání přejezdu se nevztahují hygienické normy.

Co jsme naměřili:

Pátek 1.7. 2016 9:30
Auto 60 -70 dB
Bus 72 dB
Klid (nejede auto ani vlak) 50 dB
Cinkáni 75 dB
Vlak (rychlík) 92 dB

Pondělí 4.7. 2016 23:30
Klid 38-39 dB
Cinkani 73 dB
Cinkani #2 72 dB

Vlak 83 dB

Z měření vyplývá, cinkání je nastaveno nad 70 dB (měřil jsem dále než v 7m).  SŽDC tedy může hlasitost cinkání snížit minimálně o 10 dB a to budu taky žádat. Nevidím důvod, proč by hlasitost výstrahy nemohla být v obytné zástavbě nastavena na dolní hranici. Instalace detektoru pozadí a možné výsledky jsou nad rámec tohoto článku a jako lajk o nich nechci spekulovat.
Výsledky proto pošlu vedení města a s občany se budeme muset obrátit přímo na SŽDC, dopisem či peticí. Pakliže by byla jednání neúspěšná, což si neumím představit, je možná také žaloba podle občanského zákoníku, což je však krajní možnost.

Jan Černý
zastupitel PRO Úvaly a předseda spolku